2015. április 15., szerda

Karalábés kucsmagomba



A kucsmagomba szezonja április-májusban van, ilyenkor érdemes érte kutakodni az erdőben, mert a piacon elég drágán árulják. Szerencsére az erdei gombáknak olyan erős ízük van, hogy minimális mennyiség is csodákat tesz az étellel, ezért csak egy kicsit volt lelkiismeret furdalásom, amikor egy kellemes kirándulással egybekötött (és megfelelő tapasztalat híján esetleg kétes sikerű) gombászás helyett egyszerűen megvettem azt a maréknyi gombát egy kedves hölgytől. Majd legközelebb megdolgozom érte...
A vadon termő gombákat én legjobban tojással szeretem, rántottába, vagy a buggyantott változat mellé párolva. Ennek a kucsmagombának azonban először rizottó-sorsot szántam, az se rossz azért, ám végül pár zsenge karalábé letérített erről az útról. Miért ne párosítsam őket, ha már egyszerre kerültek a szemem elé, ráadásul Kövi Pál Erdélyi lakomáját lapozgatva találtam egy gombával töltött karalábé receptet, ami ugyan nem kimondottan kucsmagombára szól és én nem is akartam töltögetni, de a kapcsolódás megtetszett. Így alakult ki ez az étel, amiért elég sok dicséretet kaptam, pedig először nagy ellenállásba ütközött az ötletem. Még jó, hogy (a főzésben) elég önfejű vagyok.
A ropogós, ízes gremolata nagyon jól kiegészíti a többi alkotórész puhaságát, ne hagyjátok ki!

Recept:
  • 3-4 zsenge, kisméretű karalábé, a zöldjével együtt
  • 2 evőkanál vaj
  • 100 g kucsmagomba
  • 1,5 dl zöldség alaplé, ha van, ha nincs, víz
  • 1 dl tejszín
  • 1 teáskanál citromlé
  • só, frissen őrölt bors
a gremolátához 2 evőkanál kenyér-, vagy zsemlemorzsa, 2 evőkanál apróra vágott petrezselyem, egy citrom reszelt héja, egy teáskanál vaj

A karalábékat meghámozzuk, közepes méretű kockákra vágjuk. Zsenge leveleit megmossuk, csíkokra vágjuk.
A kucsmagombát alaposan megtisztítjuk az esetleges földmaradványoktól.
Egy lábasban felolvasztjuk a vajat, rátesszük a karalábét, erős tűzön átforgatjuk. Enyhén sózzuk, borsozzuk, hozzáadjuk a gombát és a karalábélevelet. Egy-két percig együtt pirítjuk, majd felöntjük az alaplével/vízzel. 15-20 percig főzzük, amíg a gomba megpuhul. Meglocsoljuk a citromlével.
A legvégén adjuk hozzá a tejszínt, ezzel már csak éppen hogy felforraljuk. Sózzuk és borsozzuk, ha még szükséges.
Közben elkészítjük a gremolátát: a felolvasztott vajon megpirítjuk a zsemlemorzsát, hozzáadjuk a petrezselymet és a reszelt citromhéjat.
Tálaláskor a tányérokba szedett karalábés gombát megszórjuk a gremolátával.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...