2013. december 9., hétfő

Borscs és húsos pelmenyi



Adósa vagyok még a november 16.-i Restaurant Day-en készült ételekről szóló beszámolóval, aminek egyik fogása volt a  képeken látható eszméletlen finom borscs.
 Nagyon jó visszaemlékezni erre a napra, remélem a vendégeim is így gondolják. Van néhány kép a facebook oldalon, bár nem minden ételről tudtam fotót készíteni. A nagy sürgés-forgásban egyszerűen elfeledkeztem a dokumentálásról.
Egynapos vendéglőm menüjét a töltött tészták különböző változataira építettem. Engem lenyűgöznek ezek az egyszerű és a világ minden táján számos variációban megtalálható fogások.
Az előétel a spanyol-mexikói származású halas empanadillas  volt, amit a blog olvasói már ismernek. Most sem csalódtam benne, mindenkinek ízlett, ráadásul továbbra is az egyik legjobb tulajdonságának tartom, hogy nagyon jól előkészíthető, ami nem elhanyagolható szempont, amikor sokféle étel készül sok embernek.
A második fogás a borscs nevű céklás-zöldséges ukrán/orosz/lengyel származású leves volt, aminek a receptjét lejjebb találjátok. Fantasztikusan finom, egészséges, gazdag, igazi téli leves. A koncepció részeként hússal töltött pelmenyivel, azaz apró, kézzel formázott tésztácskákkal tálaltam, de ezek nélkül is szívből ajánlom mindenkinek a hideg napokra!
A harmadik fogás bambuszgőzölőben főtt japán vegetáriánus gőzgombóc volt, aminek receptjét Makitól tanultam. Bátorítok mindenkit, próbálja meg elkészíteni, nagyon finom, tápláló és ennek a receptnek és videónak az útmutatásait követve biztosan sikerülni fog!
A desszert az Anyukám útmutatásai alapján készült egyszerű szilvalekváros derelye volt, amit pálcikákra fűzve kínáltunk. Ennek receptjét is felteszem egyszer, bár szerintem csak annyi titka van, hogy jóféle szatmári szilvalekvárt kell beletenni. Van azért egy trükk: amikor pirítottam a házi zsemlemorzsát, szórtam rá egy kis cukrot, hogy karamellizálódjon és egész mákot is kevertem közé. Ebben hengergettük meg a kifőtt derelyéket.
Nem mondom, hogy nem volt az ételekkel sok munka, de a nagy részét elő lehetett készíteni, a jeles napon remek segítségem is volt és nagyon élveztem minden percét.
Egyik vendégem, a Travellina blog szerzője több helyszínt is végiglátogatott ezen a napon, beszámolóját itt olvashatjátok.

BORSCS recept:

  • 500 g cékla
  • 1 hagyma
  • 1 kis póréhagyma
  • 3 szál zellerszár
  • 2 közepes répa
  • 2 közepes krumpli
  • 1/2 kis fej fejeskáposzta
  • 5 gerezd fokhagyma
  • 2 l marhahús alaplé
  • 50 g vaj
  • 2 babérlevél
  • 5 szem szegfűbors frissen őrölve
  • 2 evőkanál barna nádcukor
  • 3 evőkanál vörösborecet
  • só, frissen őrölt bors
  • tejföl és kapor a tálaláshoz
A zöldségeket meghámozzuk. A hagymát kockákra vágjuk, a fokhagymát zúzzuk és felaprítjuk. A répát, póréhagymát, zellerszárat nem túl vékony karikákra vágjuk, a káposztát felcsíkozzuk. A krumplit kockákra vágjuk. A céklából három darabot nagy lyukú reszelőn lereszelünk, a többit negyedekbe vágjuk és felszeleteljük.
Egy nagy fazékba tesszük a vajat, közepes lángon megolvasztjuk, rátesszük a hagymát, puhára dinszteljük. Hozzáadjuk a répát, a zellerszárat, a póréhagymát, a darabokra vágott céklát, a babérlevelet és a szegfűborsot. Kevergetve 10 percig főzzük, közben egy-két merőkanál levest adunk hozzá. Enyhén sózzuk. Felöntjük a maradék marhahús levessel, hozzáadjuk a krumplit is. 5 perc főzés után a levesbe tesszük a káposztát és a reszelt céklát és a fokhagymát is. Még 15 percig főzzük közepes lángon, amíg a zöldségek megpuhulnak.
Végül beállítjuk az ízeket: a levesbe keverjük a cukrot, az ecetet, sózzuk és borsozzuk. Közben szorgalmasan kóstolgassuk és mindenből adjunk még hozzá annyit, hogy édes is, savanyú is, kellően mély ízű levesünk legyen. Ez a végső ízesítés a zöldségek ízét hivatott felerősíteni, az édes, savanyú és földes ízeket.
Forrón tányérokba merjük, egy-egy evőkanál tejföllel, egy-egy szál kaporral és külön kifőzött pelmenyivel tálaljuk.

A marhahús alapléhez 2 db velőscsontból, 70 dkg marha leveshúsból répával, petrezselyemgyökérrel, zellerrel, hagymával, fokhagymával, sóval, szemes borssal és három liter vízzel három és fél órán át levest főztem, a csontokat, húst, zöldségeket kivettem, a levest egy éjszakára hideg helyre tettem. Másnap leszedtem a tetejéről a megdermedt zsírt, a levet leszűrtem. Ezt használtam fel a borscs-hoz.



Ha pelmenyit, azaz töltött tésztácskákat is szeretnénk készíteni, érdemes egyszerre nagyobb adagnak nekiállni. Fél kiló lisztből egy tojással, két és fél deci vízzel és egy teáskanál sóval gyúrt tésztából már elég sok pelmenyi lesz, amit megtöltve, megformázva, lisztezett tálcán szétterítve lefagyaszthatunk, majd amikor már keményre fagytak, dobozban tárolhatjuk a mélyhűtőben felhasználásig. Lobogva forró, sós vízben főzzük egy percig, miután a víz felszínére jönnek a pelmenyik.
A töltelék lehet gomba, káposzta, hús. Mindegyikhez reszelt hagymát és sót, borsot használjunk fűszerezés gyanánt. A gombát, káposztát meg is kell dinsztelni, mielőtt megtöltjük vele a tésztát, a húst viszont nyersen rakjuk bele.
A húsos töltelék arányai: 25 dkg darált disznóhús, 25 dkg darált marhahús, egy kisebb fej hagyma reszelve, só, frissen őrölt bors. Ezeket jól összegyúrjuk, teáskanállal adagoljuk a tésztára.
A formázásról itt egy remek filmecske, én is ez alapján csináltam, tíz darab elkészítése után már rááll az ember keze és gyorsan megy. Ráadásul gyönyörű lesz!
A pelmenyit egyébként nemcsak levesbetétként adhatjuk, sőt, a legautentikusabb fogyasztási módja, ha a kifőzött, lecsöpögtetett tésztát tálba tesszük, olvasztott vajjal és ecettel meglocsoljuk, sózzuk, borsozzuk. Így is fantasztikus!



Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...