2011. május 2., hétfő

Marhasült tokaji borecetes mártásban

Részt veszek a Tokaji Borecet Manufaktúra pályázatán. A termékeik felhasználásával készült receptekből válogatva borecetes kiadványt fognak készíteni. A termékminta csomag már húsvét előtt megérkezett, azóta sok ötletem is volt, ez az első étel amit meg is valósítottam.
Stefánia volt az alapanyag, ami a marhalapocka része, szépen szeletelhető, szaftos hús. Viszonylag hosszú főzést igényel, de utána mindig omlós lesz a végeredmény -  gyakran használják vadashoz..
A marhahús mártásaihoz általában használok valamilyen bort, ezt váltottam most ki a tokaji furmint borecettel. Persze jóval kevesebbet tettem hozzá, mint a borból tettem volna és még így is kicsit féltem, nehogy túlságosan vad íze legyen a szaftnak. De meg kell mondanom, nagyon jó lett: egyáltalán nem savanyú, inkább enyhén karamelles, lágy ízű szósz. A többi fűszert nem is bonyolítottam, nem akartam elnyomni semminek az ízét. Csak pár gerezd szétlapított fokhagyma és egy kis kakukkfű. Nagy siker volt!

Recept:
Személyenként egy szelet stefániát ( én most felvágattam a hentessel ) kevés frissen őrölt borssal kevert lisztben megforgatunk, a fölösleget lerázzuk róla. Nagy, széles lábasban felforrósítunk 2 evőkanál olívaolajat és egy teáskanál vajat. A húsokat mindkét oldalukon megpirítjuk, tálra szedjük, félretesszük. A tüzet mérsékeljük. Ha szükséges, pótoljuk a zsiradékot egy kis vajjal. 4-5 gerezd fokhagymát megtisztítunk, kés lapjával szétlapítjuk. A lábasba tesszük, kicsit átforgatjuk, majd meglocsoljuk két evőkanál tokaji furmint borecettel. Fakanál segítségével a lábas aljára ragadt finom pörzsanyagot felkapargatjuk. Megvárjuk, amíg felforr az ecet, akkor beletesszük a hússzeleteket. Vigyázzunk, a hús addigra levet ereszt, ezt is öntsük a lábasba. Sózzuk, borsozzuk, megszórjuk négy ágacska kakukkfű leveleivel. Erős tűzön felforraljuk, majd a lábast lefedjük és lassú tűzön 2 órát főzzük. Közben néha ellenőrizzük, hogy nem kell-e pótolni a folyadékot, ha igen, mindig csak egy kevés vizet öntsünk hozzá.
Amikor a hús megpuhult, megkóstoljuk, ha szükséges sózzuk, borsozzuk. Végül 1 dl tejszínt keverünk hozzá, ezzel éppen csak felforraljuk.
A húst a mártással meglocsolva házi készítésű krumplikrokettel és friss salátával tálaljuk.

A végén egy jó hírt szeretnék megosztani: a Kőteleki Kaptár termelői méz receptversenyén megnyertem a fődíjat, rengeteg finom akácmézet, aminek nagyon örülök, mert nagy mézfogyasztók vagyunk. Receptem hamarosan kikerül majd az oldalukra.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...